Träning för dig som är äldre

Friskis&Svettis erbjuder träning för alla åldrar, otränad som tränad. För dig som är äldre har vi också utvecklat ett speciellt softutbud. Passen riktar sig till dig som är 65 år eller äldre och erbjuds ofta på dagtid då det finns gott om utrymme i lokalerna. Vi har även så kallade softpass som erbjuder liknande träning. Både softpassen tar extra hänsyn till leder och muskler och erbjuder en mjuk träning.

Jympapassen på basnivå kan också vara bra för dig som är äldre eller inte har tränat så mycket. Prata gärna med någon av våra instruktörer för att hitta en träningsform som passar dina förutsättningar.

Våra softpass:

Seniorklubben
Är vårt anpassade utbud för dig som tycker vår softträning blivit för tuff, eller är äldre och vill börja komma igång med träning. Seniorklubbens pass är skonsamma, sociala och fyllda av glädje. 
Läs mer här: Seniorklubben
I seniorklubben erbjuder vi passen: Stol och styrka, Stavgång, Cirkel samt Seniorgym.

Gym - individuell styrketräning och mer

I gymmet kan du träna först och främst styrketräning men även kondition och funktionella övningar som ger bättre balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna mycket i gymmet eller ser du styrketräningen som ett komplement till din övriga träning? Vill du träna tufft eller lugnt? Våra gyminstruktörer hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg.

På onsdagar kl. 9:30-11:30 erbjuder vi Senior gym. Det är särskilda tider då du kan träna tillsammans med andra seniorer och alltid med en instruktör på plats. Musik ramar in träningen. Under Seniorgymmet är gymmet också öppet för andra som vill träna på dessa lite lugnare tider.

Stavgång och uteträning

Det finns ett varierat utbud av uteträning. Exempelvis stavgång som är en enkel, skonsam och mer varierad träning än du kanske tror. Du tränar kondition och uthållighet, du sätter fart på kroppens förbränning och får frisk luft och naturupplevelser. Att gå “aktivt” tränar också muskulaturen, inte minst hållningsmusklerna.

Läs mer om Stavgång här >>

Tips om du prövar vårt övriga utbud

Självklart kan du som är äldre träna på andra pass än seniorpassen på samma sätt som seniorpassen är öppna för alla åldrar. Många av våra pass erbjuds på olika nivåer. Den vanliga jympan finns också på bas, medel och intensiv-nivå. Vill du ha lite mer tempo och utmaning än vad du får på Jympa senior och Jympa soft rekommenderar vi dig att prova Jympa bas.

 

Träning för alla åldrar

Vi är skapta för rörelse och vi är beroende av rörelse. Håller vi igång så underhåller vi våra fysiska förmågor. Det du gör idag kan du med stor sannolikhet göra imorgon. If you use it you don´t lose it. På engelska rimmar det till och med.

Kroppen har en fantastisk förmåga att anpassa sig, på gott och ont. Rör vi oss för lite minskar vår fysiska förmåga men är vi aktiva så fungerar träning på samma sätt i alla åldrar. Vi bli bra på det vi träna.

Regelbundet och allsidigt bra när man blir äldre

Ju äldre vi blir desto viktigare är det att träna regelbundet. Hellre ett kortare pass varannan dag än ett fullspäckat pass i veckan. Den äldre kroppens träningsbarhet är väldigt bra men för omfattande och mastiga träningspass tröttar ut mer än det ger effekt. Det är därför bättre att sprida ut träningstillfällena.
Ju mer allsidig träningen är desto bättre. Kroppen är ett helt system och att träna med en helhetssyn främjar både vår hälsa och våra funktioner. Kondition och styrka är alltid grunden. Sedan kan man utifrån tycke och smak hitta allsidighet i träningen så att man också får med rörlighet, balans och koordination.

Resultaten kommer sedan på hela hälsoregistret. Träningen ger positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömn, humör och koncentrationsförmåga. Ja, vi är helt enkelt skapta för rörelse.

Visa hänsyn och anta utmaningarna

Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Bra träning bygger på både utmaning och hänsyn. Vi behöver ta i rejält om våra muskler ska förstå att de behöver vara starka, samtidigt får vi ta hänsyn till leder och muskler genom att ge uppbyggnaden tid. Vi får helt enkelt träna smartare ju äldre vi blir. Ofta är det lederna vi behöver ta extra hänsyn till.

Aldrig för sent

Det är aldrig för sent att börja träna. Träning fungerar i alla åldrar. Så länge vi lever kan vi träna, bygga upp och förbättra våra funktioner och vår kapacitet. Träning kan till och med vara extra tacksamt när vi är äldre. Lite träning kan göra stor skillnad. Marginalerna minskar med åren och träning ger oss möjlighet att fortsätta vara aktiva på det sätt vi önskar.

Tillsammans är roligare

Att träna på en anläggning ger ofta inspiration vare sig man gillar att träna själv i gymmet eller delta i en gruppträning. Det är sällan fel att ha kul och må bra tillsammans med andra på träningen.